Hallo,

Ik ben Hugo, woonachtig te Houthalen in de provincie Limburg (België).
Sedert enkele jaren ben ik gepensioneerd en was daardoor op zoek naar een hobby die mij kon aanspreken. Het heeft echter niet lang geduurd om een keuze te maken. In mijn jeugdjaren was ik altijd al gefascineerd door modelvliegtuigen en heb er toen lang geleden ook enkele gemaakt en laten vliegen. Het ging dan voornamelijk om zweefvliegtuigjes (klein maar fijn) en later ook gemotoriseerde rondvlucht toestellen. Radio besturing zat er toen niet in wegens gebrek aan financiële middelen.
Uit deze ervaring vertrekkende besloot ik om eens iets anders dan vliegtuigen te maken, dit komt mede doordat ik in mijn +/- 40 jaar durende carrière niks anders dan met vliegtuigen gewerkt heb (dan wel de echte hé). Dus iets in die aard leek me wel wat. Daarom viel mijn keuze uiteindelijk op schepen en aanverwante toestanden. Bij schepen is de keuze enorm en je kan er veel details op kwijt. Bijkomend voordeel is dat deze niet kunnen "crashen" (wel zinken uiteraard).


Sedert 2002 ben ik begonnen met het bouwen van modelschepen voor radiobesturing. Aangezien ik alle dagen thuis ben en tijd genoeg heb was dit voor mij een uitdaging om hiermee te beginnen. Nu alle begin is moeilijk en de keuze is groot, het probleem was, waarmee beginnen????

Na een beetje gezoek en navraag heb ik de stap gezet om een komplete bouwdoos aan te schaffen. In eerste instantie was het er om te doen de knepen van het "vak" te leren. Ik had al wel wat ervaring met hout en modelbouw van vroeger, maar toch het is niet zo simpel als het allemaal op het eerste zicht lijkt. Daarom viel voor mij de keuze op een bouwdoos, niet te duur maar toch een mooi ogend bootje. Voordeel hiervan is dat je eigenlijk niets meer hoeft te kopen voor wat betreft het beslag (voor RC komt er nog het een en ander bij kijken). In dit geval was het niet de bedoeling om dit vissersbootje varend te maken.
Het eerste bootje was eigenlijk een statisch model met name "Mary-Ann" van Billing Boats (n° BB472).

De bouw ervan is volledig in hout en vraagt eigenlijk niet om veel ervaring, alhoewel, je moet er je hoofd bijhouden en er voor zorgen dat je geen onderdelen te vroeg maakt of vastlijmt.

Eens de romp klaar was en er aan de bovenbouw moest begonnen worden besloot ik toch de mogelijkheid te voorzien om later een motor, elektronische regelaar en RC in te kunnen bouwen (wat dan uiteindelijk ook gebeurd is). Een simpele tweekanaal zender/ontvanger volstond om dit bootje deftig te laten varen.
Zo komt van het een het ander en al spoedig volgde een tweede bouwdoos. Deze keer ging het om de "Marie-Ange" van New-Maquettes.


Hetzelfde scenario werd toegepast op deze vissersboot. Al spoedig zou deze boot ook te water gaan. Het enige waar ik me niet aan gehouden heb zijn de originele kleuren. Ik gaf er de voorkeur aan om zoveel mogelijk hout te blijven zien. Dit bootje had zeer goede vaareigenschappen.
Na toch een beetje meer ervaring met boten te hebben opgedaan, wou ik de uitdaging aangaan om eens iets te maken vanaf een bestaand plan. Het probleem was, waar haal ik bestaande plannen van schepen?
Na een beetje zoekwerk op het Internet kwam ik er al vlug achter dat bij bepaalde verenigingen de mogelijkheid bestond om via hun archief aan plannen te geraken, tegen betaling uiteraard. Een van deze archieven bevindt zich bij de NVM (http://www.modelbouwers.nl/). Daar eventjes rondgekeken en gevonden. Ik heb er dan ook enkele interessante plannen besteld.
De eerste boot die ik op deze manier gemaakt heb is een "Motorspits" een binnenvaartschip, een aak zeg maar. Doch aangezien het hier ging om een schip van ongeveer 67 cm, besloot ik om deze tweemaal zo groot te maken. Het resultaat was een aak van 135 cm. Volledig in hout en RC- gestuurd.













Deze aak ligt bijzonder mooi in het water en maakte mooie golven echt zoals je zijn grote broers ziet varen op onze kanalen. (Is niet meer in mijn bezit, soms moet ik er een verkopen om dan met het bedrag nieuw materiaal aan te schaffen voor een volgend project).

Duwboot met drie motoren en 12 roeren.














Flyfisken P550


Hoga

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4 opmerkingen:

Alberto Campos zei

Belgica, uuu, muy bonito por aqullos lygares, que bueno que te dediques a construir barcos de ese tipo, yo tendria uno pero no tengo donde manejerlo, solo que sea en los charcos de la colonia, jaja, o en la laguna, pero esta contamindada. Saludos desde Mexico.

Galen B. zei

Hugo,
I enjoyed your Blog and will be back to visit often.
Is the basin a public place of one of your own.
I first saw model sail and motor an steam boats in the Golden Gate park in San Francisco in their boat basin.
B-well, Galen

Anoniem zei

I like your blog and will visit again.

Hope you have a good day!

Anoniem zei

Hallo Hugo,
Je hebt een leuke blog goed overzichtelijk. Ik heb mezelf gisteren 23-06-09 aangemeld maar moet nog even uitvogelen wat en hoe ik het er op ga zetten.

Ik heb wel een vraagje weetje ook de NAAM van een boot?
Is het een sleper of niet? Kleuren Licht-blauw en Rood.
M.V.Groeten JGDX