Happy Hunter



Bouwverslag

Deze sleper wordt volledig vanaf plan gemaakt. Echter het plan geeft een schaal van 1/50 dat komt neer op een grootte van 104 cm. De bouwtekeningen heb ik verkregen via NVM, een Nederlandse vereniging voor modelbouw. (http://www.modelbouwers.nl/index.php).

Het is mijn bedoeling om deze sleper iets groter te maken met name schaal 1/32, dan wordt deze boot +/- 163 cm. Nu ik kan je verzekeren dat dit project niet in eentweedrie klaar zal zijn. Ik schat dat ik daar ongeveer een dikke twee jaar mee bezig zal zijn.

Aanvang van de werken : 30 Juni 2007.

Dit houdt in, het vergroten van de het plan tot schaal 1/32 (ik heb deze ingescand en met een testprogramma uitvergroot naar 148 %), het uittekenen en uitknippen van de spanten. Deze overzetten op 8 mm multiplex, het uitzagen en het uitzetten op een onderplank. Het plaatsen der spanten en verbinden met 12 mm rondhout (zie foto). Dan niet te vergeten het afronden der spanten om het lattenwerk beter te kunnen plooien en het lijmoppervlak te vergroten.
De bekleding bestaat uit zelf gezaagde eiken plankjes van 2,5 mm dik en 10 mm breed. de lengte is afhankelijk van wat ik dan op dat moment liggen heb. Voor het lijmen zelf gebruik ik de gewone witte watervaste houtlijm.
De grijze buis links en rechts in de spanten dienen om de bedrading van electronische regelaars en schakelaars door te voeren.
De binnenkant wordt volledig ingewreven met polyester hars, dit om lekken te vermijden.
Eens dat alle huidbekleding zal gedaan zijn komt er een hoop schuurwerk aan te pas. Daarna wordt de romp ingesmeerd met poriënvuller, dan weer schuren en dan kom er een glasvezel mat over gedrenkt in polyesterhars. Dan weer schuren en opnieuw met hars insmeren. Weer schuren (ik weet het, het wordt eentonig), daarna de witte grondlaag en weer .... je raadt het al hé! Als dit allemaal gedaan is wordt de kleurlaag aangebracht in twee of drie lagen (tussentijds schuren uiteraard!).


In deze sleper komen drie motoren, twee voor de hoofdaandrijving en een boegschroef.
De boegschroef is zelf gemaakt op de draaibank. Een messing staf van 20 mm uitgedraaid op 15 mm, daarin komen de kroontandwielen (twee stuks), in het center komt een asgat van 4 mm met een afsluitbus aan een kant (de staf is niet door en door geboord).
Dit geheel wordt dan in een PVC buis geschoven en waterdicht afgesloten.





Tekening van de boegschroef.



Er zitten aan beide einden vierblad messing
schroeven op van 35 mm. (dit zijn twee rechtsdraaiende schroeven). De motor die dit moet aandrijven is een Graupner Speed 500 met reductie 1/2.



De schroefassen zijn eigen fabrikaat, een messing buis van 12 mm met aan beide uiteinden een naaldlager en bronzen bus (komen van Conrad). Totale kostprijs voor een lengte van 50 cm is ongeveer 13 € (zijnde, 6 € voor de buis, 4,80 € voor de lagers en 2,20 € voor de bussen).
Iedere schroefas is voorzien van een smeerpijp, dit om op geregelde tijdstippen de buis te kunnen vullen met assenvet of vaseline. Dit wordt erin gespoten met een oude injectienaald.


De volledige schroefas met de onderdelen en boegschroef.

De hoofdmotoren zijn van Graupner type 900 BB Torque die een vierblad schroef van 90 mm aandrijven. Beide motoren worden voorzien van een waterkoeling door middel van een roodkoperen buis van 6 mm eromheen te draaien (+/- 150 cm lang). De watertoevoer komt door een koperen pijpje ter hoogte van de schroeven achter de straalpijpen. De elektronische snelheidregelaars (Robbe Rocraft 120) worden ook gekoeld waarna het water aan beide kanten naar buiten wordt geleid.

De straalpijpen zijn ook zelf gemaakt en gedraaid. Deze bestaan uit PVC buis van 110 mm diameter en 3 mm dik. Er zijn per straalpijp drie stukken van 4,5 cm breedte gebruikt en die na enige aanpassing in elkaar gelijmd met PVC-lijm, daarna conisch afgedraaid, zowel binnen- als buitenkant. De beitelhouder werd onder een hoek van 9° geplaats.
Na deze bewerking werd er nog wat bijgewerkt met plamuur, om kleine oneffendheden weg te werken.






19 September 2007.

Voila, weer een klein stapje dichter voor de afwerking van de romp. Zoals je kunt zien op de foto moet er zeker nog een laag afwerkingslak opgespoten worden. Hier en daar zie nog plaatsen die niet met verf gedekt zijn. Da's dan voor morgen of zo.
Af en toe valt het mij op dat er toch nog kleine oneffeneden te bespeuren vallen, ik weet niet of ik die nog kan wegwerken. We zullen zien als er morgen na het schuren nog een laklaag opkomt wat het dan geeft.
















14 Oktober 2007.

Nu het onderschip in de rode verf zit, leek het me aangewezen om eens te kijken of alles wel waterdicht is. Daarom de boot in de vijver geplaatst en alles bleek dicht te zijn. Ik kon de verleiding niet weerstaan om toch eens een maiden-trip te maken met deze HH. De accu's geplaatst, de nodige aansluitingen gedaan, door balast toe te voegen onder de vorm van extra accu's en staafjes ijzer de HH op zijn waterlijn gebracht. Wat blijkt nu, het totaal gewicht aan balast met de 4 accu's (ieder weegt zo'n 6,200 kg), zonder het eigen gewicht van de HH komt op
39,500 kg !!!!!














Bij nader inzien moeten er toch nog enkele verbeteringen aangebracht worden.
Eerst en vooral moeten de motoren voorzien worden van een reductie. Het is namelijk zo dat de accu's van 12 volt 17 Ah te zwaar belast worden door de schroeven van 90 mm. Ondertussen zijn de reducties reeds besteld, al weet ik nu niet wat het beste is 1/2 of 1/3 verhouding. Het zijn er van het type tandriem overbrenging.

Ik heb het volgende besteld :
  • Tandriemschijf 10T 2St
  • Tandriemschijf 20T 2St
  • Tandriemschijf 30T 2St
  • Getande riem 203 mm 4 St
  • Getande riem 254 mm 4 St

Hopelijk geeft dit een verbetering zowel qua verbruik aan energie als aan stuwkracht (alhoewel deze momenteel zeker voldoet).

Als volgende punt is er de waterkoeling die niet effeciënt werkt. Ik vermoed dat de aanvoerleiding te groot is en te lang. Deze ga ik dan ook verkleinen en inkorten.
Voor de rest werkt alles prima enkel de boegschroef maakt veel herrie door de tandwieloverbrenging. (Deze zal toch maar af en toe gebruikt worden.)
Om het draaimaneuver uit te voeren beschik ik over enkele mogelijkheden. Ten eerste is er het roer, al of niet in kombinatie met de boegschroef. Ten tweede het gebruik van de F-14 Navy laat toe om met de stuursticks beide motoren onafhanekelijk te laten werken, één voortuit één achteruit, al of niet in kombinatie met de boegschroef en het roer. Het draaien is dan ook geen enkel probleem.
Hieronder dan een klein filmpje van het vaargedrag van de HH (de vijver is te klein, 8 x 6 meter, het is eerder een overmaatse badkuip).




Een kort filmpje van het vaargedrag van de HH

Nu het toch even stil ligt door het wachten op de stukken om de motoren te herinstalleren, ben ik mij gaan bezighouden met het maken van de dekken en de ankerlier.
Bij wijze van proef heb ik de dekken gemaakt uit 3,5 mm unalit plaat voorzien aan de bovenzijde van een gladde witte afwerkingslaag. Ik weet dus niet welk resultaat dit gaat geven i.v.b. met het afwerken van de reling en de verdere bovenbouw. (als dit niet voldoet neem ik modelbouwtriplex.)
De uitsparing in het hoofddek is verhoogd om zoveel mogelijk insijpeling van water te voorkomen.
In het voordek zijn reeds de kluisgaten voor de ankerketting voorzien.













Hier zijn de twee ketting geleiders duidelijk te zien. (messing buis)

Dan werk gemaakt van de ankerlier, die uiteraard werkend dient te zijn. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is de bedoeling om de ankers te laten vallen (zoals in het echt) en ze daarna geleidelijk terug op te halen. Daarom is het niet gemakkelijk om dit te r
ealiseren. Na enige dagen van proberen en opnieuw veranderen en verbeteren van het systeem ben ik er toch in geslaagd dit tot een goed einde te brengen. Voor de realisatie van dit werkstuk heb ik gebruik gemaakt van een vertragingsmechanisme van een oude printer, een servo voor de aansturing een zelfgemaakte lier met meenemer en een microswitch. Dit alles werd gemonteerd op een 8 mm stukje multiplex, klaar om geplaats te worden in de voorsteven onder het voordek.

Het princiepe is als volgt, de servo stuurt door middel van een hendeltje de lier volledig naar links, zodanig dat de meenemer (het messing stukje) aan de andere kant vrij komt te liggen. Door het gewicht van de ketting en de ankers vallen deze vrij naar be
neden. Om de ankers nu terug op te halen wordt de servo in de andere richting bewogen die hierdoor de lier loslaat, deze wordt dan weggedrukt door middel van een veertje (links tussen de steun en de lierwand) zodanig dat de meenemer in de uitsparing valt waardoor de lier geblokkerd wordt op de aandrijfas, de motor krijgt tegelijkertijd stroom door het aanzetten van de microswitch en de ankers kunnen worden opgehaald.












Ook heb nog even de tijd genomen om een lokatie te zoeken waar ik de beveiliging voor de drie motoren heb beste kon plaatsen. Het leek mij aangewezen om alle electronische en electrische toestanden, zowel de aan/uit hoofdschakelaars voor de motor en, de lier, de verlichting enz... (nog niet aanwezig
), als de ontvanger en bijhorende accu, de zekeringen en de electronische schakelaars bij elkaar te houden. Dit zal dan voorzien worden vooraan onder de opening in het hoofddek.

Dit is de plaats voor alle electrische toestanden.
Te zien zijn de drie zekeringen voor de motoren.


De volgende stap zal het ombouwen van de hoofdmotoren zijn. Eerst ga ik proberen met een verhouding van 1/3. Dat wil zeggen tandriemschijf 30 t op de schroefas en 10 t op de motoras.
Dit zal een resultaat geven in toeren van motor 6500 naar schroefas 2000. Als blijkt dat dit niet haalbaar is ivb met de trekkracht, zal er gebruik gemaakt worden van de 1/2 verhouding.

De Robbe motor 1000 heeft een toerental van 2200t/min, deze Graupner Speed 900 BB Torque heeft 6500t/min. Dus als ik de reductie van 1/3 gebruik kom in aan +/- 2 200 t/min.


Hier dan nog even de onderdelen op een rijtje.

Motoren Speed 900 BB torque met tandriemschijf 10t.












Tandriemschijf 30t. links en 20t. rechts


Het geheel van de aandrijving.












Hier zijn de motoren ingebouwd.
In de de toekomst zullen de motoren ook niet meer watergekoeld worden maar wel voorzien van een ventilator om de afkoeling te bekomen. De electronische regelaars zullen daarentegen wel met water gekoeld worden (rechtsteeks).













De PC-fan geplaatst voor luchtkoeling van de motoren.
Vandaag nog even verdergewerkt met het plaatsen van enkele schakelaars, een voor de werking van de ankerlier, een voor de stroomvoorziening van de ontvanger en de grote tuimelschakelaar voor de hoofdaccu's. (2 x 12 Volt 17 Ah in parallel geschakeld = 12 Volt 34 Ah).
De twee losse draden, rood en zwart zijn voor de verbinding met de accu's.
Op de foto's is ook duidelijk te zien dat de waterkoeling voor de regelaars reeds is aangesloten.













De twee waterpasjes dienen om het uitbalanceren te vergemakkelijken zowel in de lengte als in de breedte.
Op de open plaats links van de zekeringen komen later de electronische schakelingen nodig voor de extra voorzieningen.



Nu hou ik even een stop om de behoeften in de hof ook te kunnen voldoen.
Eens dit gedaan denk ik een tijdje te stoppen met deze HH om me verder te focussen op het afwerken van de Amsterdam die zich reeds in een ver gevorderd stadium bevindt.

Laatst bijgewerkt op 05 Nov 2007.

WORDT BIJGEWERKT ZODRA ER NIEUWE VORDERINGEN ZIJN.

1 opmerking:

Anoniem zei

ziet er pico bello uit.
ga zo door we hebben er veel aan
groet marcel