Bouwprojecten in opdracht

Het is de eerste maal dat ik een project start in opdracht van een persoon.

Het gaat hier om de minder gekende "AZIMUT ATLANTIC CHALLENGER"


Dit is een van de modellen van Graupner die met de speciale "Jet-Antrieb" uitgerust zijn.
(De Moonraker is ook zo'n model met drie van deze aandrijvingen)

Technische Daten
Rumpflänge ca. 1220 mm
Länge ü.a. ca. 1310 mm
Breite ca. 340 mm
Gewicht (mit Fernsteuerung, ohne Fahrbatterie) ca. 4,5 kg
Zuladung max. 5,0 kg
Geschwindigkeit ca. 18 km/h
Maßstab 1:20

Hier dan enkele foto's van de bouwdoos zoals ik ze ontvangen heb.
Zoals je kan zien is er al een deel van de aandrijving ingebouwd, een van de volgende stappen zal er dan ook in bestaan om deze aandrijving kompleet te maken met motoren, reductie en de nodige aansturingsservo's (dit echter na het spuiten van de romp).










































16/01/2008 een kleine update ivb met de vorderingen van deze boot.

Om deze waterjet aangedreven boot toch een beetje te beveiligen tegen ongelukjes heb ik in het voorste afgesloten deel (de neusboeg) alles opgevuld met piepschuim, dit om te voorkomen dat als er ooit water inkomt en de boot neiging maakt tot zinken, deze toch kan blijven drijven zodat ophalen ervan gemakkelijker te lokaliseren valt. Schade zal er altijd zijn maar het is beter om de zinkende boot te kunnen zien dan dat hij ergens op de bodem ligt om nooit teruggevonden te worden.


Verder heb ik de motoren met de reductie ingebouwd alsook de servo voor de besturing.
De motoren zijn van het type speed 700 turbo.
Op de assen zitten de smeernippels met een verlengbuisje om gemakkelijk vet bij te vullen, dit wordt afgesloten met een houten spie.




Verder heb ik de houten bakjes die moeten dienen om de accu's in te plaatsen in hun ligplaats gelijmd. Ook werd er een plaats voorzien om de ontvangen en regelaar te plaatsen, daartoe werd een klein stoeltje gemaakt en op de plaats tegen het waterdichte schot gelijmd.
In het houten dek zijn de waterkeringen die tevens dienst doen om de bovenbouw op zijn plaats te houden ook reeds verlijmd. Het dek werd dan even erop geplaatst (nog niet gelijmd) om alles goed uit te lijnen.

Op de foto kan je zien dat de accu kabels in de bakjes liggen samen met de verlengkabels van de servo's.



17/01/2008

Het dek is verlijmd en daar waar nodig bijgewerkt met plamuur. Vooraan is een houdertje gelijmd om te voorkomen dat door de snelheid (en de wind) het dekhuis zou kunnen gaan vliegen. Op de detail foto's kan je zien dat de randen niet helemaal passend zijn, op deze plaatsen is er bijgewerkt met plamuur en als alles eens gespoten zal zijn, is er niets meer van te merken.



Dan was het de beurt aan de plaatsing van de servo die er voor moet zorgen dat de waterkeringkleppen kunnen bewegen. De aansluiting van de servo op deze kleppen is nog niet gebeurd.
Het was even uit spekuleren hoe en waar dit geplaatst dient te worden. Uiteindelijk is het dan toch gelukt (kijk maar even naar het filmpje).




Daarna werden de vensters uit het dekhuis gesneden en de overige stukken in ABS die moeten dienen voor de achterbrug kregen ook hun beurt. Nu blijkt dat deze stukken niet kloppen met de vorm op het bouwplan. Tevens heb ik de indruk dat er iets ontbreekt. Het is mij een raadsel hoe deze stukken allemaal dienen verwerkt te worden. Bekijk de volgende foto's maar even.















Zoals je kan zien op deze foto's zijn er vier halve schalen waarvan er twee een oprand vertonen (zie de bovenste foto's), is het de bedoeling dat men ofwel de ene of de andere schalen gebruikt. De helften van de verschillende schalen passen dus niet op elkaar omdat een schaal een scherpe hoek en de andere een afgeplatte neus heeft.
Deze vormen zijn nochtans uitgesneden zoals aangegevenwas op de stukken zelf.
Wie kan mij vertellen waarvoor die hoekstukken dienen??? Ik kan ze nergens thuis brengen.














Op deze tekeningen is te zien dat de vorm aan de bovenkant van de achterbrug anders is dan de uitgesneden vormen. (vergelijk de tekening met de uitgesneden stukken)
Dan nog iets, waar is stuk nummer 44 ????? Nergens te vinden. (zie tek rechts).

Ik vrees dat er niets anders opzit dan deze stukken in balsahout of in een andere houtsoort te vervaardigen. Dit neemt natuurlijk veel meer tijd in beslag, maar het zal zeker even fraai zijn.

Ondertussen een deel foto's ontvangen van de eigenaar, deze zijn duidelijk en laten goed zien waar alle stukken geplaatst dienen te worden.
Toch staat mijn besluit vast, ik maak alle stukken die voorgevormd zijn in ABS, in hout.
Het uitsnijden is te secuur en het verlijmen is een smeerboel.
Ik begrijp niet goed waarom ze dit allemaal in ABS maken, er zijn andere mogelijkheden om dit veel beter te doen (neem maar eens een bouwdoos van een plastiek model en kijk hoe goed die stukken passen!).
Hieronder vindt je enkele foto's van stukken die in notelaar en eik zijn vervaardigd.
Maak u geen zorgen om het gewicht, deze stukken zijn aan de onderkant uitgefreesd.












Hier zie je de ligplaats van het achterdek met de waterdichte (!!) afsluiting.
Rechts zie je de houten stukken ipv de ABS (rommel).














20/01/2008
Zondag niets gedaan wegens bezoek familie. Het kan niet alle dagen werkdag zijn hé!!

21/01/2008
Vandaag maandag een begin gemaakt met het vervaardigen van de houten zijwanden van de achterbrug (in lindehout). Volgens mij zijn ze goed gelukt.
Tevens de achterwand van de stuurhut geplaatst met alle nodige attributen. (zie foto's)













24/01/2008

Vandaag niet veel tijd gehad (stomme douchedeur!!) maar dan toch nog bezig geweest met de electriciteit van deze machine.
De achterbrug dient nog verlijmd te worden, de antennes zijn geplaatst (nog niet allemaal), de motoren zijn ontstoord, de twee schakelaars voor de motoren (MO) en de verlichting (LI) samen met een zekering van 15 Amp (enkel voor de motoren) en de verlichting op de achterbrug werkt!!























De mast van de brug is uit hout vervaardigd omdat deze iets gemakkelijker door te boren is voor de doorvoer van de verlichtingskabels. Deze moet nog voorzien worden van kleine voetsteuntjes. De onderkant van dit onderdeel is afgewerkt met 0,8 mm berkentriplex. De radars moeten nog op hun plaats gezet worden.
De brug zal binnenkort op de romp gelijmd worden, er zijn twee deuvels voorzien per vleugel om een betere bevestiging-versteviging te geven voor deze eenheid.
Op de foto's kan je zien hoe de stroomkabel door de vleugel heen in de romp verdwijnt.












































28/01/2008

De achterbrug is nu volledig verlijmd met de twee tunnels die ik in hout vervaardigd heb.
De relingen vooraan en op het achterdek zijn geplaatst. Die van het achterdek zijn met de bijhorende messing buisjes (2 mm diam) gesoldeerd. Dit was niet zo simpel, eerst een mal gemaakt met de juiste plaatsing van de stutten en de ronding die de reling volgt. Dan alles gesoldeerd (dit kwam meerdere malen terug los, tot grote ergernis).















































Op het bruggedeelte moeten nog twee aluminium antennes gemaakt worden en dan moet er nog de bescherming van de aandrijving gesoldeerd worden. Dit is zeker het moeilijkste onderdeel van gans deze boot. (enfin het zal ook wel lukken zeker!).

30/01/2008

Vandaag is er weer vanalles tussengekomen, dringende zaken, daarom niet zo veel gedaan.
Op de achterbrug zijn er twee antennes bijgekomen, een klein en een iets groter (kwestie van een beetje de eentonigheid te doorbreken). Deze zijn uit vol aluminium gedraaid ipv die drie stukjes waar je deze moest mee maken.
Op de zijkant van de romp de in-uitlaten geplaatst (ik weet niet hoe ze dat noemen). Daarbij ook nog een onderreling bijgesoldeerd.
Dan de zijkanten van de houten vleugels die de verbinding maken voor de brug dichtgeplamuurd. (de zwarte plekjes zijn GEEN gaten).
En als laatste de stabilisatoren op de achtersteven geschroefd.
















31/01/2008

De beschermingsgril van de aandrijving is eindelijk klaar. Het heeft bloed, zweet en tranen (van blijdschap) gekost, maar het is gelukt.
Eerst de messing buisjes aan een kant dichtgeplakt en volgegoten met zeer fijn zand, dan uiteraard de andere uiteinden ook afgeplakt, dan een soort vorm gemaakt met spijkers om de messing buisjes te kunnen plooien.













Tussen de nagels de rechtopstaande buisjes geklemd op de plaats waar alles aan elkaar gesoldeerd moest worden.
Daarna de plaats op het achterschip afgetekend en geboord waar de gaatjes moesten komen voor de vier uiteinden van de beschermingsgril. Alles op zijn plaats gezet, niet zonder problemen want er waren weer een paar lasnaden losgekomen, dan de plaats voor de lange steunen bepaald, afgetekend en geboord. Alles gesoldeerd en nagemeten.













Het volgende wat nu moet gebeuren is nog een open dak plaatsen op het dak van de stuurhut, een versteving van de wand aan het eind van de verwijderbare stuurhut, het plaatsen van de laddertjes links en rechts op het achterschip.
Daarna zal het stilaan tijd worden om alles nog eens na te kijken, desnoods nog wat plamuren en opschuren. Alles zuiver maken en voorbereiden voor het grooooote schilderswerk!!!!
Dit zal in drie stappen gebeuren : ten eerste de grondlaag, dan schuren, ten tweede de eerste witte laklaag, deze na droging lichtjes opschuren met korrel 600, ten derde de laatste afwerkingslaag in witte hoogglanslak.
Als alles dan goed uitgehard is kan er werk gemaakt worden van de kleine details die geen witte lak kunnen verdragen.


03/02/2008

De treden op het achterschip zijn geplaatst maar nog niet aan de binnenkant afgedicht met lijm.
Het schuifdak staat op de stuurhut (onvolledig, daar sommige delen niet dienen gespoten te worden.
De roosters van de de waterinlaten zijn gelijmd, dit was even denken dit mede omdat de achterste uiteienden niet in de romp konden gebracht worden (de jet's zaten in de weg om later de draadeinden te kunnen afdichten).
























In de loop van volgende week ga ik eerst de verf en de primer aanschaffen.
Daarna zal er werk gemaakt worden van het opkuisen en schuren van de boot om daarna van start te kunnen met het opsuiten van de lagen verf.
Als dit gedaan is komt de fijne detaillering aan de beurt. Voor de stickers wacht ik nog even, dit kan ik niet alleen.


11/02/2008

Bij het testen in de minivijver bleek er water naar binnnen te komen ergens aan de geplaatste aandrijvingstunnels. Eerst geprobeerd het lek te vinden, na deze vaststelling nog de nodige lijm aangebracht. Een tweede test liet zien dat dit niet het lek was maar dat er ergens anders nog een lek moest zijn. Dan maar de binnenkant van de achtersteven ingegoten met polyester hars, goed heen en weer gedraaid langs alle kanten zodanig dat de hars overal kon komen, een dagje laten drogen en terug in de minivijver getest.
Verdomme nog altijd water langs achter in de boot!!!!
De laatste mogelijkheid bestond erin de straalpijpen-kleppen te verwijderen, de schroeven eruit halen en de aandrijfassen uit de schroefaskoker te verwijderen. Nu bleek de verbinding tussen het buitendeel en de binnenaansluiting niet goed gelijmd te zijn. Dan maar een beetje lijm met de vinger erin gesmeerd en nu op hoop van zegen. En yes, yes hoor het lek was gevonden en dicht.
(het is beter niet te weinig lijm te gebruiken, maar ook niet te veel en er zich van te vergewissen dat alles wat moet gelijmd worden ook gelijmd is.)

Na het dichten van het lek aan de aandrijving, is er een eerste laagje primer op het houtwerk aangebracht. In de loop van de week zal er nog deftig geschuurd moeten worden vooraleer de eerste laklaag aangebracht wordt.

















13/02/2008

Vandaag alles wat niet gespoten mocht worden afgeplakt, het geheel nog eens stofvrij gemaakt.
Dan de eerste laag lak aangebracht op de boot en de losse stukken.
De boot werd aan touwen opgehangen aan de garagepoort om hem gemakkelijk te kunnen spuiten langs onder.
Morgen zal er zo te zien nog veel geschuurd moeten worden en hier en daar nog bijgeplamuurd.
De eerste laag dekt nog niet volledig de primerlaag omdat de lak laag er dun overgespoten is.
Als er een tweede laag opzit kan ik zien of er nog een derde laag bijmoet.
































20/02/2008

Na de wachtbeurten van de droogtijden van de schilderwerken weer enkele dagen met dit project bezig geweest, namelijk het afwerken van de details en het opplakken van de stickers.
Er zijn nog enkele lange stickers die erop moeten, maar dit ga ik dan wel doen in samenwerking met de eigenaar.
Deze voormiddag de drie ruitenwissers in messing gemaakt en in de zwarte verf gezet, deze zijn momenteel aan het drogen.
Morgen moet er nog wat aan de stroomverzorging gewerkt worden en dan is dit project af.



































































Mijn bevindingen over dit project:
  1. Dit is zeker geen bouwdoos voor de beginnende hobbyist. Het is een moeilijke boot vooral het passend maken van de achterbrug en de relingen.
  2. Bepaalde delen passen niet goed en zijn moeilijk te verlijmen.
  3. De lange en nu nog ontbrekende rood/blauwe stickers passen niet ten volle bij de overgang van de romp naar de achterbrug.
  4. Sommige onderdelen uit ABS zijn door mij vervangen met houten modellen dit omdat het uitsnijden en het verlijmen met deze kunstof niet eenvoudig is (en ik ook niet zo graag met ABS werk!!)
  5. Iemand die deze bouwdoos wil aanschaffen moet met het volgende rekening houden:
    • De bouwdoos is nogal prijzig.
    • Het beslag moet apart bijgekocht worden.
    • De motoren zijn niet van de goedkoopste.
    • De Jet-aandrijvingen zijn apart aan te schaffen.
    • De straalkleppen voor de besturing (roer) is niet inbegrepen en apart te kopen.
    • De stabilisatoren zijn apart te kopen.
    • Een minimum van twee servo's is noodzakelijk (origineel zijn er drie voorzien).
    • Dan spreken we nog niet van al de rest; lijmen, verf, plamuur, schuurpapier enz...
    • De accu's slorpen ook hun deel van het budget op, in dit geval accupacks van "4 x12V met 3700 mA".
    • Als laatste komt dan ook nog de zender/ontvanger.






















Afgewerkte boot met eigenaar.



Rudi, nog veel vaarplezier en heel veel kijklustigen.

Einde van dit project.

1 opmerking:

firefox zei

cool die azimut
inderdaad een rotopdracht om abs delen
aan elkaar te verlijmen ben bezig aan de neptune van graupner en daar zit dit ook bij
al bij al nog redelijk goed gekomen
moest ik kunnen zou ik het ook uit hout maken
tof gedaan al deze azimuth ben al benieuwd naar de volgende foto's


greeetz firefox
www.firefoxrcpage.net

ps doe de groeten aan de eigenaar