In restauratie

Yacht Pegassus II.

Beschrijving zoals het ooit was

Met mechanische regelaar, aangedreven door een servo voor vooruit/achteruit.
Een stuurservo.

Werkt op 6 volt loodaccu. (of 7,2 V)

Geen verlichting aanwezig.

Zeer eenvoudig gebouwd zonder veel toeters en bellen.

Geen vensters (zijn zwart geschilderd).










Dit yacht is dringend aan restauratie toe, daarom heb ik er alles op de stuurservo en roeren na uitgehaald.
De bovenbouw is ook gedeeltelijk gesloopt en alle onderdelen zoals reling, reddingsboeien, ankers, bolders, bijboot, kraan, vlaggemast en zetels verwijdert.
Het is de bedoeling om alles op te frissen en in een nieuw kleurtje te spuiten, welke kleur het zal worden staat nog niet vast.
In bijgaande foto's kan je alle onderdelen zien alsmede de twee nieuwe motoren die er gaan inkomen.
















































Hierna volgen enkele recente foto's van de restauratie van deze boot.

De kleur van het onderschip is lichtgrijs, alsook bepaalde gedeelten van de bovenbouw.
De rest is allemaal in het wit, het dek is opgefrist met enkele lagen vernis daardoor komen de scheidingslijnen goed tot hun recht.

















Eindelijk weer wat tijd gevonden om aan deze boot verder te doen.


Rokraft 120æP Navy Controller.














Wat is er tot nu toe gedaan?

Eerst de twee nieuwe motoren Protech 600 geplaatst alsmede de ESC (Electronic Speed Controller). De Esc is van het type Rokraft 120æP Navy Controller.

Verder zijn er al een deel van de relingen terug gezet.

De stuurhut en passagiersruimte hadden origineel zwarte ramen (erop geschilderd) , deze heb ik eruit gesneden, hier komen dan de vensters in (in de vorm van doorzichtig dun plastic). Het is de bedoeling om er verlichting in te zetten en meubilair te plaatsen. In de stuurhut en de passagiersruimte komen nog allerlei details zoals zitbanken, een salon en nog veel meer.

Ook zijn er twee nieuwe messingschroeven van Raboesch geplaatst met een diameter van 35 mm. De oude plastic schroeven voldeden niet, deze waren van het type tweeblad diameter 37,5 maar gaven te weining stuwing.

Na een proefvaart (nog met de plastic schroeven en een andere ESC zonder koeling) bleek al gauw dat de ESC die de twee motoren bediend nogal warm werd. Daarom nam ik het besluit om deze Rokraft 120æP Navy Controller te plaatsen en met water te koelen. Er waren twee mogelijkheden, ofwel moest ik een messing toevoerbuisje plaatsen aan de schroeven, ofwel had ik de mogelijkheid om met een pulserende vacuumpomp te werken. (die had in nog ergens liggen). Aangezien ik met de vacuumpomp nog nooit gewerkt had en dit voor mij de simpelste oplossing bleek om te plaatsen heb ik deze maar geplaatst (nog niet getest in de vijver, dat komt nog wel). Dat was wel simpel gezegd maar niet zo eenvoudig gedaan, bleek naderhand Er moest het een en ander gemodificeerd aan deze op het eerste zicht eenvoudige pomp. Na wat bestudeerwerk is het dan toch gelukt.

Door al deze manipulaties zijn er beschadigingen opgetreden op de grijze verflaag van het gedeelte vooraan op het dek, resultaat, de oude verflaag verwijderen en opnieuw spuiten. (weeral tijdverlies, en ik heb nog zoveel te doen).

De achterste zitbank (bruin) is bekleed met echt leder!

Ook werd er een hoofdschakelaar met zekering van 15 Amp voorzien.
















































De stuurboord en bakboord vaarlichten zijn reeds geplaatst en getest.

Als voorlopig laatste item ben ik nu begonnen met het maken van een stuurconsole om in de stuurcabine te plaatsen. Hier komt een groen verlicht radarscherm in te zitten en nog tal van andere details.



Vandaag een test gedaan in de plas water. Het viel tegen, de pomp deed niet wat er van verwacht werd. Het was uitgeprobeerd in een emmer water en alles liep zoals het moest, en nu ineens niets. Bij nader toezicht bleek het alumium hefboompje toch niet jedat te zijn.
Dan maar iets anders uitgedacht en een houten klos gemaakt zodanig dat het bewegende deel van de pomp niet meer loos kan komen van de aandrijfmotor, als de lijm droog was even vlug testen en zien wat het geef. Bekijk het filmpje maar dan zie je het spuiten.






Omdat er volgens mij te weinig power inzat heb ik de loodaccu van 6 V vervangen door 12 V.
Daardoor lijkt het mij nu dat het uitbalanceren ook niet meer klopt,er moet namelijk meer gewicht in aan de achterkant, een paar honderd gram zal wel genoeg zijn.

Weer een beetje vertraging opgelopen, ik moet het tussendek vandaag weer opnieuw schilderen daar er verf afgepeld is na het plaatsen van klemmen om de vensters in te lijmen. Zo gezegd zo gedaan.
Ben nog aan het uitzoeken hoe ik het best enkele meubelstukken kan plaatsen om de lege ruimte in het tussendek op te vullen en hoe ik de stuurhut verder ga uitbouwen.

Het is alsof de duivel ermee gemoeid is, niks anders dan pech en nog eens pech.
Vandaag gezien dat er enkele vensters uitgetuimeld zijn, ik heb al verschillende soorten lijm gebruikt in het verleden en telkens blijkt dus dat dit plexiglas zeer moeilijk te verlijmen is.
(ik doe dit niet graag met die tweekomponenten omdat het zo'n smeerboel is)
Enfin we trachten de moed er in te houden, het einde is in zicht. Ik heb me nu wel voorgenomen om in het onderdek enkel nog verlichting te plaatsen en aan de ramen gordijnen te hangen. De stuurhut ga ik wel uitwerken dan moet er voor de rest nog wat detail zoals, boeien, bijboot, bolders en touw geplaatst worden en dan nog de verlichting in stuurhut en onderdek.
Hier nog enkele foto's van het gesukkel van vandaag.


























De console van de stuurhut is pas geverd alsmede de steunen voor de bijboot. Op de console zelf moeten nog enkele messing steunen en deurgrepen geplaatst worden alsmede de radar in het midden met de verlichting eronder.

Nog een beetje doorgewerkt aan die rotboot, de reddingsboeien en de bolders geplaatst, de console verder afgewerkt en gemonteerd. De bijboot en de steunen zijn ook op hun plaats.
Er rest nu enkel nog de drie containers met de "rubberbootjes" die nog geplaatst moeten worden. (zijn pas geverfd en staan nu te drogen)






In de loop van volgende week moet er verlichting ingebouwd worden zodanig dat alle ramen verlicht zijn. (en je de gordijnen kan zien)
Tevens moeten er nog enkele meubelstukken vervaardigd worden om in de stuurhut te plaatsen.


Hier dan nog een update.
De stuurhut is aangekleed met kasten en stoelen.
Er zijn ook nog wat kleine details op het dek aangebracht. Een beetje touw, de schouwen bijgewerkt, de containers en een aluminium mast om de antennedoorvoor te verbergen (dit gat wat je niet ziet dient tevens om in geval van nood aan de servo te kunnen met een schroevendraaier). Deze mast zal later uitgerust worden met een parasol (die heb ik momenteel niet).













Er is veel tijd ingekropen om dit allemaal te maken, de verlichting is er in de vorm van een lampje aan de voorkant van het interieur (dient voor de verlichting van de radar) en een leeslamp op een van de kasten. Verder moet er nu nog in de stuurhut zelf een tweetal lampjes aangebracht worden en op het benedendek ook een stuk of twee.






























Ja er is zelfs telefoon aan boord !!!!! (twee zelfs).
De stoeltjes zijn vervaardigd uit messing staf van 12 mm in een stuk gedraaid en dan de leuning erop gesoldeerd.















Links zie je de leeslamp en rechts de valse trap naar het benedendek.















Hierboven een zicht op het interieur zonder bovendeel en met, ik heb mijn zaklamp gebruikt om de binnenkant een beetje toonbaar te maken. (in afwachting op de verlichting)
Het lampje in het midden links is voor de radar.

Als laatste nog een zicht op de schoorstenen die een beetje aangepast zijn. (de zwarte pijpen).



De lichtjes zijn geplaatst en branden. Enkel de vaarlichten (rood en groen) branden appart op 2,4 volt met aan/uit schakelaar, deze kunnen vanaf begin vaart tot einde vaart aanblijven.





























Voor de binnenverlichting zou nog een electronische schakelaar geplaatst moeten worden, maar deze heb ik momenteel niet in bezit (zijn in bestelling bij Conrad). Voor het ogenblik moet ik dmv een schakelaar de lichtjes aanzetten.
De schakelaar is van het type 2 kanaals schakelaar. ( Bestnr.: 227390 - 89 )
Op de zender, die een driekanaals zender is heb je een kanaal voor de motoren, een kanaal voor de bediening van de roeren en een kanaal met dubbel funtie schakelaar, dit is voor de bediening van de waterpomp of de binnenverlichting. Aangezien het geen nut heeft om overdag de lichten aan te zetten zal hoofdzakelijk deze schakelaar gebruit worden voor de waterpomp, koeling van de regelaar is nog altijd prio nummer één.













Dit is het einde van dit project oef!!!

Hier staat hij op zijn plaats, bij de rest van de familie boten, in afwachting dat het weer wat beter wordt, dan kan er mee gevaren worden. (wie weet mischien wel verkocht om andere projecten te financieren).
















Dit is het einde van dit project oef!!!

Nu ga ik effe pauze nemen, de tuin begint ook om werk te vragen.
Daarna zal ik me verder toeleggen op de afwerking van de Amsterdam die al in een ver gevorderd stadium zit.
Zoals bij deze restauratie zal je ook het verdere verloop van de afwerking kunnen volgen op deze website. Geschatte aanvang der werken: rond begin april (dit is geen aprilgrap).


Laatst bijgewerkt en afgesloten op 13 Mar 2008

Geen opmerkingen: